niedziela, 14 lipca 2019

Nota biograficzna /zaktualizowana/


          Urodziłem się w Austrii w roku 1945. Pomieszkiwałem w różnych miejscach w Kraju, przy czym najdłużej na Dolnym Śląsku. Z wykształcenia jestem historykiem sztuki po Uniwersytecie Wrocławskim, lecz z zawodu górnikiem i drukarzem.
          W „życie literackie“ wszedłem już w szkole powszechnej składając pierwsze poetyckie utwory odczytywane przy różnych okazjach grupowych spotkań. W tym duchu publikowałem też w lokalnej prasie. Ukończenie szkoły średniej zmobilizowało mnie do gruntownego zapoznania się z warsztatem poetyki klasycznej, a to z kolei do zdiagnozowania treści biblijnych Psalmów (i innych wątków poetyckich treści Pisma św.) w duchu rymowanego wiersza sylabicznego. Poświęciłem Psałterzowi kilkanaście lat wnikliwych badań leksykalnych i dokonałem „przekładu“ na wiersz rymowany wszystkich 150 psalmów . Pracę tę opublikowałem w postaci książki z obszernym materiałem          w przypisach, w roku 2006. /W tym roku przygotowałem do druku ponownie przejrzaną  Księgę Psalmów/. 
         W roku 2016 i 2018 opublikowałem dwa tomiki wierszy, które w zasadzie są pokłosiem moich wierszy z lat dawnych, zaświadczają jednak o interesującej mnie w poezji tematyce i formie literackiego przekazu. Tak naprawdę, interesuje mnie forma reportażu poetyckiego, który treściowo omawia wąski świat jakiegoś poruszającego serce i umysł zdarzenia czy też postaci. W tym duchu, mam zamiar opublikować następny tom moich wierszy.
         Z racji zainteresowań historią i historią sztuki, mam ukończone (lecz nie opublikowane jeszcze) cztery pozycje książkowe, o czym stopniowo informował będę w treści tego mojego bloga.
         Nie będę nadmieniał, że czynnie uczestniczę we wszystkich „ruchach“ wspierających kulturę  w regionie. Nadmienię jednak, że jako drukarz i wydawca, starałem się wydatnie pomóc młodym     (i nie tylko) literatom…
                                                                                             Henryk Adamczyk

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz